Rašytojo Vytauto Račicko viešnagė

Kovo 15-ąją mūsų gimnazijoje viešėjo Vytautas Račickas – vienas populiariausių vaikų rašytojų Lietuvoje.

Pamoka 6Kūrėjas pirmiausia susitiko su šeštokais ir septintokais. Jiems, tapęs laikinuoju lietuvių kalbos mokytoju, vedė literatūros pamoką „Tekstas, kontekstas, potekstė“.

– Ar lietuvių kalba sunkiausia pasaulyje? – pamokos pradžioje paklausęs, rašytojas tęsė: – Jeigu mėgsti puoštis, turi ir gražiai kalbėti.

Vytautas Račickas įvardijo dažniausiai pasitaikančias skaitvardžių, veiksmažodžių, jaustuko „ačiū“ vartojimo klaidas, atskleidė, kuo skiriasi tekstas nuo konteksto, kas yra potekstė (tai, ko įgudęs rašytojas nepasako atviru tekstu, teksto prasmė yra nuvokiama). Pateikė poteksčių pavyzdžių – eilėraščio „Paršiukas be sparnų“ bei knygos „Svečiuose pas mešką“ ištraukas, kurias pats perskaitė ir pakomentavo.

Pamoka-1         Traukdamas iš kišenės ir demonstruodamas asmeninius daiktus (telefoną, automobilio raktelius, šukas, pensijos gavėjo pažymėjimą), rašytojas paaiškino, kiek daug apie žmogų galima sužinoti iš jo turimų daiktų. Norintys galėjo apžiūrėti net rašytojo pažymėjimą. Vėliau mokiniai gavo ir praktinių užduočių: pirmoji – pasakų pavadinimuose įrašyti praleistus žodžius, antroji – teksto apie Lukošiuką kūrimas. Pasakų, skaitytų vaikystėje, pavadinimus prisiminti mokiniams nebuvo lengva, bet teksto kūrimo užduotis jiems sekėsi puikiai.

Po pamokos Vytautas Račickas susitiko su visais 5-8 klasių mokiniais bei mokytojais. Pasakodamas apie savo knygas, rašytojas teigė, kad jo kūrinių pagrindas – gyvenimiškos, tikrovėje nutikusios istorijos. Tiek sava, tiek kitų žmonių patirtis. Taip atsirado apysaka „Šlepetė“, pripažinta geriausia 1996 metų knyga vaikams, romanas „Baltos durys“, apysakos „Nebaigtas dienoraštis“, „Svečiuose pas mešką“, kiti kūriniai.

Vytautas Račickas skaitė kūrinių ištraukas, iš kurių ryškėjo pagrindinių veikėjų bruožai. Tai dažniausiai judrūs, neklaužados ir sumanūs vaikai, kurie patiria rimtų, nevaikiškų problemų, pavyzdžiui, tėvų skyrybas, artimo žmogaus netektį, vienatvę. Autorius nemoralizuoja, jo kūrinių pasaulis išlieka skaidrus, viltingas.

Pamoka 7         Susitikimo dalyviai domėjosi, kaip Vytautas Račickas tapo rašytoju, kiek paprastai užtrunka rašydamas kūrinį, kokiu paros metu labiausiai mėgsta kurti, kodėl savo kūrinius dažniausiai skiria vaikams, kas kuria iliustracijas jo kūriniams.

Renginio pabaigoje ne vienas mokinys ir mokytojas įsigijo Vytauto Pamoka 9Račicko knygų su autoriaus autografais.

Šis renginys – kultūrininko Juozo Žitkausko ir Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ vykdomo projekto „Integruotos literatūros pamokos Rytų Lietuvoje“ dalis. Šiais mokslo metais – jau antrasis. Pirmasis renginys – poeto Dainiaus Gintalo pamoka antrokams „Kiekvienas širdyje poetas“ ir susitikimas su visais 1-4 klasių mokiniais – įvyko 2015 m. lapkričio 10 d. Projektu siekiama plėsti mokinių literatūrinį akiratį, skatinti skaitymo kultūrą, tvirtinti raštingumo bei kūrybiškumo pamatus, prisidėti prie lietuvių literatūros populiarinimo.

7 klasės vadovė Natalija Mikulskienė

  ir direktoriaus pavaduotoja ugdymui Vitalija Dovydėnienė